HW 4 | 4-6 Personen
Vrij van 21-06 t/m 28-06
2 Hutten | 1 Douche | 1 WC
HW 5 | 6+2 personen
Vrij van 19-04 t/m 26-04
3 Hutten | 3 Douches | 3 WC's
HW 4 | 4-6 Personen
Vrij van 21-06 t/m 28-06
2 Hutten | 1 Douche | 1 WC
HW 5 | 6+2 personen
Vrij van 19-04 t/m 26-04
3 Hutten | 3 Douches | 3 WC's
HW 4 | 4-6 Personen
Vrij van 21-06 t/m 28-06
2 Hutten | 1 Douche | 1 WC
HW 5 | 6+2 personen
Vrij van 19-04 t/m 26-04
3 Hutten | 3 Douches | 3 WC's
HW 4 | 4-6 Personen
Vrij van 21-06 t/m 28-06
2 Hutten | 1 Douche | 1 WC
HW 5 | 6+2 personen
Vrij van 19-04 t/m 26-04
3 Hutten | 3 Douches | 3 WC's
|
Stavoren is de oudste stad van Friesland en had haar bloeiperiode in de tijd dat zij deel uitmaakte van het eens zo machtige Hanze verbond. Toen aan de zoute Zuiderzee nu aan het zoete maar verraderlijke IJsselmeer. Tijdens de mooie zomer maanden kunt u hier heerlijk genieten op de terrassen van de horeca en op de verschillende strandjes.
Het centrum van StavorenDe middenstand van Stavoren bestaat uit diverse winkels, u vindt hier o.a. een slager, een supermarkt en een viskraam bij de sluis (aanrader!!). Tevens zijn er diverse antiekwinkels in de stad. GeschiedenisStavoren (in het Fries ook Starum genoemd) is zo’n 300 jaar voor Christus ontstaan langs een waterloop. In de 11e eeuw verkreeg Stavoren van de Brunonen stadsrechten, die tussen 1058 en 1068 door graaf Egbert de eerste met toestemming van keizer Hendrik V zijn verleend. Stavoren was destijds een belangrijke handelsstad. De grootschippers en kooplieden onderhielden belangrijke handelsrelaties met de landen rond de Oostzee. In 1285 werd Stavoren lid van de Hanze. De schippers uit Stavoren genoten bij passage van de Sont een oud voorrecht; bij de tolheffing werd aan hen voorrang verleend, wat een flinke tijdwinst opleverde. Bij de Oostzeehandel speelde de Amsterdamse haven een belangrijke rol. Holland was met een snel groeiende bevolking voor de voedselvoorziening aangewezen op graanimporten uit de Oostzeelanden. De schippers uit Friesland waren voor Holland om die reden van levensbelang. Bij oorlogen tussen Holland en Friesland koos Stavoren dan ook dikwijls partij voor Holland, en in 1292 ontving het een Hollands stadsrecht van graaf Floris V van Holland.[2] Bij de slag bij Warns, ook wel aangeduid als de slag bij Stavoren, koos Stavoren echter de Friese zijde. Aan het einde van de middeleeuwen raakte het stadje in verval. De haven verzandde en bij de graanhandel speelde Stavoren geen rol van betekenis meer. Op dit feit is het verhaal Het Vrouwtje van Stavoren gebaseerd. Na deze tijd van verval kwamen er in de 17e en 18e eeuw weer betere tijden met zeevaart naar verre landen. Maar in de 19e eeuw ging het stadje verder achteruit. Van de eens zo internationale haven bleef niet veel over. Op toeristische zomerdagen komt het roemvolle havenstadje echter weer tot leven. Na aanleg van de spoorlijn Zaandam – Enkhuizen naar Amsterdam (waarmee ook de Veerdienst Enkhuizen – Stavoren naar Enkhuizen en de spoorlijn Stavoren – Leeuwarden tot stand kwamen), werd Stavoren een belangrijke Zuiderzeehaven. |